Travel si Public Speaking. Ce au in comun?

De curând am filmat pentru Digi 24 un reportaj despre noi, despre blog și despre călătoriile noastre. Nu eram la prima tentativă de acest fel, dar știam că avem multe lucruri noi și interesante de povestit, multe detalii și sfaturi care ar ajuta și alte familii pasionate de călătorii și care cu siguranță le-ar fi de folos multora.

Nu mă pot lăuda că sunt un orator înnăscut sau că nu mi-am simțit vocea tremurând de multe ori când trebuia să iau cuvântul în fața unui public. De această dată, însă, timpul reportajului era destul de limitat, așa că inevitabil ne-am pus problema: deținem noi oare arta vorbitului în public? Știm să ne prezentăm astfel încât să trezim interesul celor ce ne ascultă? Reușim să ne facem înțeleși și să transmitem ceea ce le e cu adevărat util celorlalți, într-o formă clară și concisă?

Și pentru că nu aveam răspunsuri obiective la aceste întrebări, m-am înscris la cursul de Public Speaking organizat de comunitatea Digital Parents Talks (înființată de Ana Nicolescu de la Mamica Urbană) din care avem onoarea să facem parte. Ca și data trecută când am participat la ediția a zecea a DPT, în fața noastră aveau să vină niște profesioniști în domeniu ce urmau să ne ajute să ne descoperim pe noi în relație directă cu arta de a vorbi în public. Pentru că, da, vorbim de o artă. Dar, ca orice pe lumea asta, această artă se învață. Și speakerii ce ne-au fost alături la acest eveniment ne-au ajutat să o cunoaștem mai mult.

Actrița Ioana Ginghină e cea care a dat startul evenimentului. Încă de la început, ea a pus accentul pe emoțiile pozitive ca sursă a sucesului pentru discursurile în public. Ne-a încurajat să reflectăm la emoțiile și gândurile ce ne încearcă în acel moment, ne-a explicat diferența dintre „a gândi pozitiv” și a FI pozitiv”, ne-a încurajat să nu hrănim gândurile negative ce ne trec prin minte câteodată și, ușor-ușor, ne-a molipsit cu optimismul ei și buna dispoziție.

Pe rând, am intrat cu toții în atmosfera de joc: ne-am imaginat drept „oglindă” pentru cel din fața noastră, am avut ocazia să ne privim în ochi publicul timp de câteva zeci de secunde, am ținut un mini-speach de prezentare a partenerului de echipă, apoi am tras concluziile. Așa am conștientizat că:

  • vorbitul în public poate fi influențat de gânduri negative, că mintea e ca un „bodyguard” al nostru și că sunt șase emoții de bază ce ne pot schimba discursul: frica, furia, tristețea, bucuria, uimirea și dezgustul.
  • de cele mai multe ori ne căutăm sprijinul în timpul unui discurs: într-o privire cunoscută, în microfon, într-o sticlă de apă, într-un punct fix.
  • un discurs bun se construiește în jurul câtorva elemente care fac diferența: vocea și timbrul ei (pe care o asemăna Ioana cu o ciocolată caldă, care ar trebui să confere puublicului sentimentul plăcut de siguranță), liniștea ce dă greutate unui discurs prin pauzele în vorbire la momentul potrivit și volumul ce nu trebuie să fie unul ridicat pentru a ne face auziți, ci relaxat și la un nivel normal, pentru a nu da senzația de exagerare sau nesiguranță.
  • contează, evident, și ce avem de zis; și aici Ioana a pus accentul pe un mesaj onest, care să nu conțină bârfe sau negativism, pe idei autentice, prin care să fim noi înșine, pe integritate ca mesager al lumii reale din care facem parte și, mai ales, pe dragoste, drept canal prin care să ne filtrăm mesajele pe care le transmitem.

În cea de-a doua parte a evenimentului, Laura Dragomir, consilier în comunicare și moderator, cu o bogată experiență ca om de televiziune, ne-a vorbit despre „copia prezentării noastre” ca bagaj de luat cu noi oriunde mergem. Pentru că nu știi niciodată cu cine te poți întâlni (lucru valabil mai ales în călătorii, nu?). Și, ca să fie și mai clar, Laura a făcut paralela cu „discursul din lift” – un concept ce pomoveză prezentarea propriei persoane care, într-un timp foarte scurt (cât ai urca cinci etaje cu ascensorul), reușește să stârnească curiozitatea interlocutorului și să îl determine să revină.

Care sunt secretele succesului unei astfel de prezentări?

  • cei șase „C” care trebuie să caracterizeze discursul nostru – Clar. Concis. Coerent. Consecvent. Corect. Credibil.
  • abilitățile de „vânzător” – pentru că, în fond, ne vindem propria imagine.
  • emoția transmisă – deoarece oricui ne-am adresa, noi nu vindem produse sau servicii celor cărora ne adresăm, ci emoții.
  • și, strâns legat de emoții, contează să ne adresăm direct nevoilor interlocutorilor noștri, iar în discursul nostru ar trebui să se regăsească:
    • încrederea
    • contactul vizual
    • limbajul corpului
    • conversație plăcută
    • mesaj important
  • și, nu în ultimul rând, important e să ne construim discursul pe patru piloni: valorile personale, credințele, familia și jobul.

Și nu uitați, a concluzionat Laura la final, „Șansa atrage mintea pregătită!”.


Am povestit aici despre această întâlnire pentru că vrem ca, din când în când, să prezentăm și munca pe care se construiește „meseria” de blogger. Și pentru că informațiile pe care le primim în timpul acestor evenimente sunt valorificate cu adevărat atunci când sunt transmise și cititorilor noștri.

În altă ordine de idei, credem că orice călător prin lume e un „mesager” al țării sale, al culturii proprii și al locurilor de unde provine. Așa că, ce alt mod mai bun de a ne promova țara în lume decât călătorind și povestind și altora despre România, într-un discurs concis, structurat și construit pe principii sănătoase de Public Speaking?

Haideți să ne gândim cum ar suna „discursul din lift” al fiecăruia dintre noi dacă ar fi să facem cartea de vizită a țării noastre?

3 thoughts on “Travel si Public Speaking. Ce au in comun?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *