De ce e nevoie să știi dacă vrei să vizitezi Canada

De curând ne-am întors din călătoria noastră în Canada, unde am petrecut două săptămâni de primăvară timpurie, la mijloc de mai.

Și pentru că ne-am dat seama că e un loc din ce în ce mai vizitat de europeni și în particular de noi, românii, am adunat aici informații proaspete pe care e bine să le cunoașteți dacă aveți în plan să ajungeți pe teritoriu canadian.
1. Călătorii fără viză

Probabil știți deja, începând de anul trecut au fost eliminate vizele – obligatorii până de curând – pentru românii care voiau să viziteze Canada.

Dacă până atunci, ca să ajungi acolo era nevoie de documente, de taxe, de dosar și aprobări, acum procesul s-a simplificat foarte mult, astfel încât doar biletul de avion și un formular completat online sunt suficiente ca să vizitezi țara frunzei de arțar, fără să depășești însă perioada autorizată de maxim șase luni. Ministerul Afacerilor Externe pune la dispoziție pe site-ul MAE informații detaliate despre condițiile de călătorie în Canada (le puteți accesa aici).
2. Formularul on-line eTA

Autorizația electronică de călătorie (Electronic Travel Authorization) sau eTA, cum este cunoscută de când a fost introdusă la noi, trebuie completată obligatoriu dacă intentionați să ajungeți în Canada. Important e că acest document este obligatoriu și în cazul celor care sunt în tranzit prin Canada, nu doar în cazul turiștilor care ajung aici ca țară de destinație.

Formularul poate fi accesat exclusiv online pe site-ul www.Canada.ca/eTA-Romania și se eliberează individual pentru fiecare persoană în parte. De exemplu, noi am completat trei eTA pentru fiecare dintre noi (inclusiv pentru mine, cel mai mic dintre călători). Costul e de 7 dolari canadieni (aproximativ 21 RON) de persoană și se recomandă completarea ei înainte de achiziția biletului de avion. Noi am accesat eTA după ce aveam deja biletele cumpărate, însă, și nu am întâmpinat niciun fel de probleme.

Singurele lucruri de care aveți nevoie ca să puteți aplica pentru eTA sunt:

  • o adresă de email validă pentru expedierea documentului odată eliberat
  • un card de credit pentru achitarea taxei aferente
  • și un pașaport valabil, astfel încât documentul odată eliberat să fie valabil până la expirarea valabilității pașaportului sau timp de maxim cinci ani. E foarte important să completați corect numărul pașaportului, odată făcută cererea, pentru a nu avea probleme la îmbarcare.

Documentul astfel primit (la noi a ajuns pe email în câteva minute de la aplicare) va fi necesar la check-in, fără acesta îmbarcarea fiind practic imposibilă. eTA nu ține însă loc de viză, așa că nu garantează accesul în Canada, ci este doar una dintre condițiile necesare de îndeplinit pentru plecare. Dacă autoritățile vor considera necesar, pot efectua și alte verificări înainte de îmbarcare.
3. Control la aeroport

Controalele par să fie tot mai frecvente în ultima vreme, ca urmare a eliminării vizelor pentru români, fapt ce a favorizat câteva situații abuzive până acum. Pentru a evita astfel de cazuri, autoritățile canadiene au decis verificarea în prealabil, înainte de îmbarcare, a călătorilor cu cetățenie română.

De acest „tratament” am beneficiat și noi în aeroportul din Paris, odată ajunși la check-in, când am fost rugați să așteptăm într-o zonă alăturată până când datele noastre vor fi transmise și verficate amănunțit. Controlul a durat în jur de 30 – 45 minute, timp în care situația noastră a fost transmisă telefonic către echipele de control, ni s-au adresat diverse întrebări (legate de cazarea rezervată în Canada, de alte vizite anterioare, de eventuale rude pe care le-am avea acolo, de resursele financiare pe care le deținem sau de scopul vizitei noastre). Când a fost primită aprobarea, am fost invitați să continuăm procedura de îmbarcare în mod normal.

Dacă nouă ni s-a aplicat această procedură înainte de check-in, am observat un alt cuplu de origine română ce a fost oprit înainte de îmbarcare, deoarece, neavând bagaj de cală, nu trecuseră pe la ghișeul de check-in – Canada era doar țară de tranzit (ei mergeau spre Mexic), cu escală în Toronto. Chiar și așa, verificarea tot a avut loc, deci pare că procedura a devenit destul de strictă (canadienii au început să se confrunte deja cu cazuri de cerșetorie sau cu boli considerate la ei eradicate, ce au fost transmise de persoane nevaccinate), așa că e bine să fiți pregătiți cu informații clare și convingătoare pentru acest control.
4. Zboruri directe

Biletele noastre spre Canada au avut ca punct de plecare Aeroportul Charles de Gaulle din Paris, așa că până acolo a trebuit să căutăm un alt zbor cu care să ajungem din București. „Avonu’ ” (n.r. avionul) Air Canada ce ne-a dus de la Paris până la Toronto în șapte ore a făcut magia de a ne extinde ziua până la 30 de ore, în timp ce la întoarcere, pe același traseu, ne-a micșorat noaptea cu mai bine de șase ore, datorită diferenței de fus orar dintre destinații.

Mult mai norocoși vor fi, însă, cei care vor vrea să viziteze Canada pe perioada verii deoarece, în mai puțin de o lună, vor fi lansate primele zboruri directe dintre România și Canada. Mai exact Air Canada Rouge (divizia specializată în zboruri pe distanțe lungi în regim low-cost) va opera câte două zboruri pe săptămână din București, pentru fiecare din destinațiile:

  • Montréal: începând cu 7 – 8 iunie, luni-marți și joi-vineri (dus-întors), cu o durată de zbor de aproximativ 9 ore
  • Toronto: începând cu 9 – 10 iunie, marți-miercuri și sâmbătă-duminică (dus-întors), cu o durată de zbor de aproximativ 10 ore

Totuși, se pare că zborurile directe se vor desfășura doar pe perioada verii, urmând ca din octombrie să fie sistate pentru perioada sezonului rece.
5. Valută și pregătiri financiare

Moneda folosită în Canada este dolarul canadian (CAD). Valoarea acestuia e cam de trei ori mai mare decât a leului românesc (1 CAD = ~ 3 RON).

Prețurile la ei sunt vizibil mai mari decât la noi, iar majoritatea obiectivelor de vizitat au taxe de intrare destul de consistente. Aceeași situație și la supermarket sau la restaurant, costurile au fost peste tot superioare celor pe care le cunoaștem noi în România.

În plus, majoritatea sumelor prezentate în spații publice (la magazin, la restaurant, la terasă etc.) nu includ TVA sau alte taxe aplicabile, așa că prețul plătit e mai mare de fapt decât cel afișat.
6. Diferența de fus orar

Geografic, Canada cuprinde mai multe fusuri orare.

Zona estică pe care am vizitat-o noi (regiunile Quebec și Ontario de est) se află la o diferență de 7 ore față de ora locală din România (GMT – 5 ore). Atât Toronto, cât și Montréal și Quebec au aceeași oră, ca și capitala Canadei, Ottawa.

Cu cât mergem mai spre vest, însă, cu atât diferența orară crește. Chiar și așa, odată ajunși în țară, ne luptăm cu toții cu schimbarea de fus orar, căci întotdeauna readaptarea acasă a fost mai dificilă decât adaptarea la destinație.

7. Asigurarea de călătorie

Ca înainte de orice călătorie, și pentru plecarea în Canada ne-am încheiat asigurare de călătorie, de la mare la mic. Ce am remarcat e că asigurările pentru America de Nord (SUA sau Canada) au, în general, tarife mai mari decât cele pe care le-am încheiat pentru alte destinații. După ce am analizat ofertele online, nloi am ales de această dată Generali ca asigurator, iar prețul pentru toți trei ne-a ajuns undeva la 135 lei.

Chiar dacă pare o măsură banală, este una cu adevărat necesară, având în vedere mai ales faptul că serviciile medicale candiene (în cazul în care aveți nevoie) sunt destul de scumpe pentru buzunarul turiștilor.
8. Circulație și infrastructură

Cât am stat pe pământuri canadiene ne-am plimbat cu mașina destul de mult. Am rezervat cu ceva timp înainte o mașină la una din firmele de închirieri locale și am parcurs pe cale rutieră toate distanțele dintre orașele vizitate.

Așa ne-am putut da seama că infrastructura Canadei, cel puțin în această parte a țării, e destul de dezvoltată, dar chiar și așa uneori nu mai face față traficului existent. Ne-am confruntat de câteva ori cu ambuteiaje în trafic, mai ales în jurul marilor orașe (Toronto sau Montréal). Alteori am întâlnit lucrări de îmbunătățire sau de refacere a drumurilor erodate; de exmplu, la perfieria orașului Montréal, toate străzile suspendate erau detonate sau urmau a fi date jos pentru a fi reconstruite, mai solide și mai trainice.

Se circulă pe partea dreaptă, viteza maxim adminsă pe autostradă e de 100 km/h, iar în oraș locurile de parcare sunt preponderent cu plată. Odată ajunși la destinație, însă, transportul public a fost mai mult decât suficient pentru plimbările noastre, iar pentru mine acesta au devenit o adevărată pasiune, fie el „am-vai, mama, am-vai” (n.r. tramvai), „tuuu – tuuu” (n.r. tren), „a-bu-bus” (n.r. autobuz) sau „e-tou” (n.r. metrou).
9. Ce am învățat din această călătorie?

În primul rând, știm să facem diferența între toate mijloacele de transport, să le numim, să le arătăm, să le imităm și să ne plimbăm cu ele până adormim.

În al doilea rând, am aflat că siropul de arțar și, mai ales, acadelele din sirop de arțar (specialități canadiene 100%) sunt delicioase și provoacă dependență.

În al treilea rând, ne-am dat seama că hainele de iarnă sunt bune, uneori, și in timpul verii și că pentru o plecare în Canada e mai e bine să ai la tine de toate, de la ghete și geacă de iarnă la sandăluțe și tricouri.

Și, nu în ultimul rând, am descoperit o țară spectaculoasă, cu minuni naturale umitoare, cu orașe dezvoltate ce merită vizitate la pas, pe îndelete, fără multă grabă și cu oameni riguroși, prea serioși uneori, dar politicoși și amabili.

Vouă cum vi s-a părut Canada, dacă ați vizitat-o, sau când aveți în plan să ajungeți acolo ?

One thought on “De ce e nevoie să știi dacă vrei să vizitezi Canada

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *