Cu copilul la cramele de vin? În Africa de Sud, da!

Cuprins

V-ați gândit vreodată că o zi la cramele de vin poate fi super distractivă pentru copii?
Pentru ai mei părinți, mari vizitatori de crame din cele mai diverse colțuri ale lumii, de fiecare dată când am vizitat o cramă, răbdarea mea a fost o adevărată provocare cu care au avut de luptat până la finalul turului.
Dar, în Africa de Sud, am reușit performanța de a vizita împreună nu una, ci patru crame de vinuri sud africane renumite în toată lumea! Și nu pentru că am mai crescut eu și m-am mai liniștit… Nuuu, chiar deloc :)) Ci pentru că toată rețeaua lor de turism viticol e atât de bine organizată încât ține în priză un puști ca mine care e tot timpul în mișcare. Cu atât mai mult dacă este pasionat de trenuri, tramvaie, tractoare și alte mijloace de transport la care nu are acces așa, oriunde și oricând.

Pentru că, pentru atâtea podgorii întinse, pentru atâtea crame diferite și pentru atât de multe soiuri variate de vin, există o companie comună, numită Franschhoek Wine Tram, ce își plimbă vizitatorii cu un ansamblu de mijloace neaoșe de transport, astfel încât nu doar destinația devine un obiectiv turistic, ci și călătoria în sine.

Franschhoek Wine Tram

Traseul

Dar să va spun cum s-a petrecut totul. Am plecat de dimineață din Cape Town spre unul din cele mai vechi orașe din Africa de Sud – Franschhoek, (care înseamnă „French Corner” în limba locală, afrikaans). Aici se întind hectare întregi de podgorii de viță-de-vie și se fabrică cele mai renumite soiuri de vin sud-african.

De fapt, regiunea a fost dezvoltată aici de pe vremea ocupației hughenoților, refugiați de origine franceză din secolul XVII, care au investit în vița-de-vie și au construit cramele de vin ce au devenit, ulterior, faimoase în lume (din acest motiv, în centrul orașului se găsește acum un monument în memoria acestora, cunoscut ca Monumentul Hughenoților).

Monumentul Hughenoților

Drumul până acolo durează aproximativ 40 minute cu mașina, iar, opțional, organizatorii îți pot pune la dispoziție un transport special care te preia de la cazare. Distracția începe odată ajunși: din centrul orășelului începe plimbarea cu tramvaiul, apoi cu trenulețul, printr-o rețea de transport perfect organizată, care preia turiștii și îi poartă spre șapte crame de vinuri din zonă.  Dintre acestea, vizitatorii pot opta să se oprească la maxim cinci dintre ele, pentru ca, la orele stabilite, trenulețul să îi poată lua și să îi ducă la următoarea destinație. Mai exact, o experiență Hop-On Hop-Off  autentică, special creată pentru podgoriile de viță-de-vie din regiunea Cape Town. Sunt opt trasee diferite, iar fiecare dintre ele te poartă la câte șapte crame distincte.

Vedere spre podgoriile din regiunea Franschhoek

Odată ajunși, cumpărăm bileletele și primim de la ghișeu etichete autocolante în funcție de culoarea traseului pe care l-am ales. La ora de plecare, un ghid cu un steguleț în aceeași nuanță ne conduce, grupuri-grupuri, spre tramvaiul care ne este destinat pentru plimbarea din acea zi.

Ne îmbarcăm în primul mijloc de transport, un bus-tramvai ce are ca destinație gara. De acolo pleacă trenulețele către cramele de vin. Drumul până acolo nu e lung, iar odată ajunși urcăm în trenul double-decker ce ne aștepta. Avem chiar noroc să prindem locuri pe puntea de sus, în aer liber, cu vedere spre întreaga vale îmbrăcată în viță-de-vie. Adulții primesc din partea casei un pahar de vin, ca preview al degustărilor ce vor urma.

Intrăm în starea de exaltare – eu, de relaxare – părinții mei; ne bucurăm de peisaj, de șinele de tren, de marea de verde din jurul nostru, de vântul jucându-ni-se în păr și de soarele ce ne mângâie fața. Parcă am prelungi aceste momente, să dureze un pic mai mult, să ne bucurăm așa, unii de alții, în contextul acesta perfect.

Vedere din tren
În tren 🙂

– Pitele la ten, mami, tenul Tomas! (n.a.: Pistele la tren mami, trenul Thomas!), îi trezesc eu pe ai mei din reverie 🙂 (Nu cred că știti, dar, în capul meu, pe toate trenurile le cheamă Thomas, ca pe trenulețul meu preferat din desenele animate). Și atunci ne-am dat seama că tocmai ajunsesem în prima stație.

După ce șoferul ne anunță ora la care trenul va reveni după noi, coborâm și ne uităm în jur. Domeniul pare să fie destul de mare, peste tot în jur doar rânduri de viță-de-vie, sediul cramei se vede undeva la distanță. Când tocmai ne gândeam cum ajungem până acolo, zărim venind spre noi… un tractor 🙂 Da, un tractor, echipat cu o remorcă pentru pasageri, ce avea să ne preia din stația de tren și să ne lase pe terasa  din fața cramei. Recunosc că, până acum, nu mai avusesem parte de această experiență neaoșă, așa că vă imaginați încântarea mea să fac o tură cu tractorul! Plimbarea nu a fost lungă, dar a fost de efect, așa că, atunci când am ajuns pe esplanada din fața cramei, niciun pasager nu a coborât fără un zâmbet pe buze.

Plimbare cu tractorul spre sediul cramei

Cramele

Așa cum spuneam, trenul te poartă la șapte crame din zonă, fiecare cu specificul său. De menționat că, odată cumpărat biletul de tren, am primit și o listă de oferte de prețuri speciale la degustările anumitor crame.

Pe linia galbenă pe care ne-am plimbat noi, traseul și numele cramelor pot fi consultate aici. Dintre acestea, noi ne-am oprit la următoarele:

Rickety Bridge

O locație plăcută, cu un domeniu întins, pe care l-am străbătut în plimbarea cu tractorul până am ajuns la restaurant – o căsuță albă, construită în stilul secolului XIX, amplasată într-o mare de verde, unde singura notă discordantă o face coroana unui arbore – o explozie de mov aprins. Pe terasa umbrită de copaci rămuroși, ne-am delectat cu un pahar de vin – părinții – și cu un joc de puzzle – eu.

Pe terasa de la Rickety Bridge

Grande Province

Într-un cadru la fel de pitoresc, înconjurată de munți și cu mesele așezate direct pe iarba din curte, a doua cramă pe care am vizitat-o ne-a primit cu vinuri în arome fructate pentru cei mari și loc de joacă special pentru cei mici. Așa că, în timp ce ai mei au savurat vinul, eu am avut timp de o rundă de joacă pe iarbă, la tobogan, leagăn și nu numai 🙂

Vedere de pe terasă

Mont Rochelle

Este locul unde noi am ales să luăm și masa de prânz (atenție, în orice locație ați alege să luați masa, este bine să faceți rezervare cu cel puțin 24 ore înainte, pentru a fi siguri că găsiți locuri disponibile). Dintre toate cramele de vin vizitate, aceasta ni s-a părut cea mai exclusivistă – de altfel, face parte și din colecția Virgin Limited Edition – cu același alb predominant, cu terasa la înălțime, cu priveliște spre podgorii și munți, piscină și cu o curte înverzită unde copiii pot alerga în voie sau pot juca popice și domino. Mâncarea a fost și ea delicioasă și, dacă timpul ar fi permis, cu siguranță ar mai fi fost multe lucruri de făcut aici.

Pe terasa Mont Rochelle

Dieu Donné

Sau „un dar de la Dumnezeu” așa cum le place să își spună, este crama situată într-un cadrul de vis și, poate, cea mai relaxantă dintre toate cele pe care le-am vizitat:  de la terasă poți admira strugurii ce se coc pe vițele-de-vie, sub atenta supraveghere a munților semeți care îi înconjoară. Vinurile sunt și ele un festin pentru papilele gustative, iar vinul-emblemă al locului este Merlot, care a primit și cele mai multe premii de-a lungul timpului. Nici nu e de mirare, știind că producătorul acestor vinuri este, el însuși, un Cape Wine Master.

Prin podgoriile Dieu Donné

Costuri

Prețul întregului traseu cu Franschhoek Tram este de 240 RAZ / adult (~ 68 RON), iar copiii ce au mai puțin de 3 ani călătoresc gratuit. Peste acestă vârstă, se achită bilet în valore de 90 RAZ (~ 25 RON) – prețuri aferente anului 2018.

La această taxă, se adaugă costurile degustărilor de la fiecare cramă, care variază între 25 și 75 RAZ pentru fiecare peroană (~ 7 – 20 RON) și / sau prânzul, care se achită separat.

De asemenea, dacă optați pentru transfer asigurat de companie, din Cape Town sau de la Aeroport, la prețul total se adaugă încă 550 RAZ (~ 150 RON) pentru drumul dus-întors.

Domeniu cu viță-de-vie

Special pentru copii

Nu știu dacă am fost suficient de expliciți, dar noi chiar am simțit acest sejur ca unul foarte distractiv pentru copii. De asta, reacapitulăm aici motivele care m-au făcut pe mine să fiu super încântat, să nu mă plictisesc o secundă și să îi las și pe părinții mei să se bucure de ceea ce experiența de la Franschhoek are de oferit:

• Traseul cu tramvai – tren – tractor dus-întors, urcat – coborât, double-decker, șine, motor, stații, peisajul – toate acestea m-au ținut în priză, mi-au plăcut maxim și m-au făcut extrem de curios pe parcursul plimbării noastre.
  • Timpul relativ scurt petrecut la fiecare din cramele de vin, fără tururi complexe ce se pierd în explicații tehnice, așa cum ni se mai întâmplase prin alte părți, a fost ca o gură de aer pentru mine – suficient timp cât să îmi dezmorțesc picioarele după fiecare rundă de plimbare, dar nu atât de lung cât să mă plictisesc așteptând plecarea.
  • Locurile de joacă pentru copii sunt binevenite peste tot pe unde ajungem.  Chiar și aici, la cramele de vin, care în mod stadard nu sunt un obiectiv ce își îndreaptă atenția către cei mai mici dintre vizitatori. Dar, de fapt, peste tot în Africa de Sud am găsit o atenție deosebită acordată activităților destinate copiilor, de la restaurante la obiective turistice și până la magazinele de suveniruri.
  • Natura, deloc de neglijat – de la spațiile verzi la aerul tare și prospăt sau posibilitatea jocurilor în natură – este unul din motivele pentru care acest tur este recomandat copiilor deopotrivă pentru că, nu-i așa?, ducem din ce în ce mai mult dorul activităților în aer liber cu cei mici, iar opririle de pe traseu ne-au oferit din plin această ocazie.
Joc cu popicele așteptând trenul
În curtea cramei

Așa se face că, pe la șase seara, când am ajuns înapoi în centrul orășelului Franschhoek, obrajii îmi erau îmbujorați și ochii îmi zâmbeau de încântare, fericit nevoie mare de întreaga zi petrecută pe coclauri. Până când trupușorul mi-a alunecat molatec și am adormit buștean în drum spre cazare, dar cu noi amintiri în minte, ce vor dăinui peste timp.

Și dacă v-au plăcut poveștile noastre, vă așteptăm să vă alăturați pe pagina noastra de Facebook și pe Grupul Familiilor Calatoare pentru și mai multe idei utile despre călătoriile cu copii.

Hai cu noi în excursii de grup