15 idei de activități despre călătorii de făcut acasă cu copiii

Cuprins

Să stai acasă cu copiii nu e cel mai simplu lucru, mai ales dacă ești obișnuit să fii des pe drumuri. Dar, pentru că e cel mai sănătos acum, ne adaptăm și căutăm soluții pentru a petrece timpul cât mai frumos și a ne hrăni pasiunea de exploare a lumii, chiar și așa, de pe canapea sau covorul din sufragerie. Am adunat mai jos 15 idei de jocuri și activități despre călătorii care au avut succes la noi și care sperăm să vă inspire și pe voi.

Creați un pașaport și umpleți-l cu vize turistice

Am creat un pașaport cu poză, nume, file și tot ce trebuie și pentru câteva minute ne-am imaginat că nu mai avem nicio barieră, că putem călători oriunde și că putem vizita orice țară, așa că am „zburat” în trei țări diferite – fiecare și-a ales câte una – Algeria, Venezuela și Africa de Sud. Pentru fiecare din țările alese:
– am numit continentul pe care se află
– am căutat un cartonaș cu imaginea unui obiectiv de acolo (se pot căuta și poze pe Google, dacă nu aveți cartonașe)
– am aflat cum se salută în limba folosită acolo
– și, cel mai atractiv, ne-am ștampilat pașaportul cu viza țării respective (noi am folosit ștampile cu soare, leuți și albinuțe dintr-un joc mai vechi, dar puteți folosi inclusiv un dop de sticlă îmbibat în acuarele).
Sigur vom relua jocul și în alte zile pentru că țări sunt suficiente și file la pașaport am făcut destule.

Colorați steaguri din toată lumea

Noi am imprimat câteva fișe de pe internet, cu modele de steaguri din diferite țări și forma lor trasată doar în creion sub ele, apoi am colorat steagurile după modelul inițial. Dacă nu aveți imprimantă, steagurile pot fi chiar trasate cu creionul, iar copilul le colorează după model dintr-o imagine de pe internet sau dintr-o carte / revistă.

Am mai găsit și o carte Usborne care oferă tot felul de modeluri de steaguri de colorat, o puteți cumpăra de aici.

Faceți poze cu animale exotice chiar la voi în casă

O opțiune de pe smartphone permite acum copiilor să facă poze cu animale din toată lumea, direct la voi acasă. Este suficient să căutați pe Google, cu ajutorul unui smartphone, animalul dorit din lista de mai jos, iar în pagina de rezultate să accesați butonul „Vizualizați în 3D”:

Lion, Tiger, Cheetah, Shark, Hedgehog, Duck, Emperor penguin, Wolf, Angler fish, Goat, Rottweiler, Snakes, Eagle, Brown bear, Alligator, Horse, Shetland pony, Macaw, Pug, Turtle, Cat, Octopus, Dog.

Astfel imaginea animăluțelor va fi proiectată în cameră și vă puteți juca așa până ajungeți să „vizitați” o întreagă Gradină Zoologică 🙂

Vizitați online muzee și parcuri naționale din țară sau din lume

Sunt multe obiective turistice care oferă tururi virtuale în interiorul lor și, dacă momentan nu putem să le vizităm fizic, ne mulțumim și cu varianta online. Noi am găsit câteva site-uri de unde pot fi accesate mai multe muzee:

Jucați ȚOMANAP sau Avioanele

Mai știți jocurile din copilăria noastră când nu era internet pe toate drumurile? Favoritele noastre erau ȚOMANAP și Avioanele, iar acum am început să îl învățăm și pe Albert.

ȚOMANAP e un joc de cultură generală, în care fiecare jucător alege pe rând câte o literă și toți jucătorii trebuie să completeze într-un tabel elementele următoare care încep cu litera respectivă:

• Ț = Țări
  • O = Orașe
  • M = Munți
  • A = Ape
  • N = Nume
  • A = Animale
  • P = Plante

Cine reușește să completeze primul toate rubricile spune Stop și toți participanții se opresc din scris. Apoi se confruntă răspunsurile și se adaugă punctaje pe fiecare coloană: 10 puncte dacă răspunsul e diferit de a celorlați, 5 puncte dacă e la fel și 20 puncte dacă nu a mai adăugat nimeni niciun răspuns pe coloana respectivă. Câștigă, evident, cel care adună punctajul cel mai mare.

Jocul poate funcționa ca o bună recapitulare a locurilor pe unde ați fost sau ca un mod de învățare a unor noi locuri din lume.

Pe de altă parte, Avioanele e un joc de strategie pe hârtie, cu doi jucători: fiecare jucător își plasează trei avioane pe un careu de joc de 10×10, iar scopul celuilalt jucător este să „lovească” avioanele adversarului, indicând coordonate din careul de joc (de tipul A5, B4, J10 etc.) care să îl ajute să ghicească poziția avioanelor și să le ochească în „cap”. Câștigă jucătorul care doboară primul toate avioanele adversarului.

Călătoriți prin lume cu Google Maps

E simplu: stabiliți o destinație unde ați fost deja sau unde vreți să ajungeți și începeți să o explorați cu ajutorul aplicației de hărți de pe Google. Puteți să parcurgeți străzile cu ajutorul hărții, să stabiliți trasee de la un obiectiv la altul, să vă amintiți pe unde ați mers și să organizați trasee pentru călătoriile viitoare. Albert adoră să facă trasee și să analizeze hărți, fie ele în format fizic sau digital.

Sau puteți accesa modul Street View prin care să vă plimbați prin orașe, să mergeți pe străzi, să vedeți clădiri, case, obiective turistice aproape ca și cum ați fi acolo. Google Maps a făcut o treabă grozavă cu mașinuța lor plimbătoare.

Construiți puzzle-uri cu țări, continente, hărți sau Globul Pământesc

Noi am tot adunat în timp tot felul de puzzle-uri, fiind pasiunea cea mare a lui Albert, așa că acum le-am scos de la păstrare și am început să lucrăm câte unul pe zi: unul cu harta României, alta cu Globul și animalele de pe el, altul din spumă, cu țări și continente. Curând însă trebuie să ne reaprovizionăm, așa că am găsit mai multe puzzle-uri drăguțe pe elefant.ro, vă puteți și voi inspira pentru astfel de activități despre călătorii de aici.

Plantați împreună o floricică sau o plantă exotică

Nu trebuie să cumpărați semințe, puteți să culegeți și să uscați semințe de portocală, de lamâie sau avocado, iar tutoriale despre cum să le plantezi se găsesc din plin pe internet.

E primăvară, așa că e momentul perfect să udăm o plantă și să o urmărim zilnic, să învățăm despre locurile de pe Glob unde crește în mod normal și să ne amintim dacă am văzut-o în călătoriile noastre.

Selectați împreună fotografii din călătorii

Ce alte activități despre călătorii mai explicite decât însăși proprrile poze din călătorii? Alegeți câte o destinație pe zi din cele pe care le-ați vizitat în trecut și faceți sesiune foto seara, pe canapea sau în dormitor. Revedeți fotografiile, alegeți-le pe cele preferate, povestiți despre ele, despre locurile unde ați fost, despre amintiri din călătorii, despre câți ani aveau copiii și ce au făcut memorabil, poate, pe unde ați ajuns.

O metodă plăcută de a călători din nou, cu gândul, și de a petrece timp frumos în familie.

Gătiți mâncăruri specifice anumitor zone de pe Glob

Da, știm, o mare parte din timpul petrecut acasă o petreceți gătind și pregătind masa pentru toată familia. Dar ce ar fi dacă ați transforma (și) această activitate într-una de conectare cu diferite locuri din lume?

Stabiliți o zi tematică, o dată pe săptămână, când alegeți un tip de bucătărie internațională și participați cu toții la pregătirea mesei: hummus, falafel sau tabbouleh pentru un prânz arăbesc, sushi pentru o masă cu specific japonez, pui teriyaki și orez pentru mâncare asiatică sau o mămăliguță și sarmale într-o zi cu specific românesc. Și uite așa îmbinați un must do al zilei cu activități despre călătorii. Idei sunt destule și rețetele se găsesc ușor pe internet, așa că… spor la gătit!

Construiți avioane din hârtie, lego sau cuburi

Albert, cel puțin, duce tare mult dorul unui zbor cu avionul, cu atât mai mult cu cât am anulat deja două călătorii pe care le planificasem pentru această perioadă, așa că orice joc care implică avioane e terapie pură pentru el. Se joacă „de-a avioanele” pe salteluța Ayolei, în patul ei „la casa business”, construiește avioane din cuburi, ne cere să ne punem centurile să decolăm, să ne așezăm masa pentru mâncarea servită în avion și tot așa.

Când mami și tati intră în jocul lor sunt cei mai fericiți, așa că… să umplem casa de avioane de hârtie, din lego, din cuburi și orice mai poate prinde formă aerodinamică!

Vizionați împreună un film tematic (sau nu)

Noi am ales câte trei seri pe săptămână când rulăm filme pentru copii la care ne uităm toți împreună. Și chiar dacă nu am ales neapărat unele cu tema călătoriilor, toate ne-au adus aminte de locuri pe care le-am vizitat sau unde ne-am dori să ajungem. The Lion King ne-a amintit de safari-ul din Africa de Sud, am revăzut animăluțe din junglă și am văzut cum puiul de leu Simba a devenit regele animalelor, The Christmas Chronicles (da, da, la noi filmele de Crăciun încă au succes și în martie, nu râdeți 🙂 ) ne-a amintit de America și de New York, pe care l-am vizitat în perioada sărbătorilor de iarnă, iar The Polar Express ne-a plimbat cu trenul până la Polul Nord 🙂

Jucați board game-uri despre călătorii

Sunt din ce în ce mai multe și se potrivesc pentru copii încă de la 3 sau 4 ani. Noi avem Cvartet – Țările Lumii care are un succes colosal, dar în aceeași serie se găsește și verisunea cu Vehicule.

Ne-am mai aprovizionat cu jocul Momki – Călătorie cu avioane și Ticket to Ride. Dacă mai aveți alte idei de astfel de activități despre călătorii, le așteptăm cu interes!

Pictați forme din ipsos sau polistiren

Avioane, bărcuțe, locomotive sau mașini… căutați forme din ipsos sau din polistiren pe care cei mici le pot picta și cărora le pot da viață prin culori. Lăsați imaginația să zboare, perfecționați spiritul artistic al copiilor, în timp ce puteți povesti despre ultima dată când v-ați plimbat cu ele, care mijloc de transport vă place cel mai mult și de ce.

Caută și găsește… în imagini din lume

Cărți de tipul „look & find” sunt foarte distractive și dezvoltă spiritul de observație, iar dacă găsim și cărți pe tema călătoriilor, bifăm două pasiuni într-o singură activitate. Noi „pierdem” ore în șir căutând lucruri ascunse prin paginile cărților de acest tip, iar dacă aveți nevoie de inspirație vă sugerăm cărțile Teo și Cleo: Călătorie prin Europa, Din oraș în oraș și chiar Look and find Zoo.

Dacă nu, o variantă mai simplă este să căutați pe internet imagini cu locuri din toată lumea (sau chiar fotografii făcute de voi în excursii) și să unii altora lucruri de căutat: turistul acela în cămașă roz, fetița cu un sac în spate, planta cu un fruct roșu, norișorul în formă de inimă și multe altele. Dezvoltă atenția la detalii și distracția, garantat!

Ce am mai jucat noi și a avut succes, fără să aibă neapărat legătură cu activități despre călătorii:

• turnul care se clatină (chiar dacă Albert și-a imaginat că e Turnul Eiffel) – a fost super amuzant și am dezvoltat împreună simțul echilibrului;
  • cumpărături la magazin (ne-am jucat cu RON, dar ne-am amintit și de bancnote din alte țări pe unde am fost – euro, dolari, pesos) – un exercițiu de matematică bun pentru toată lumea;
  • trenulețe pe șine (care, din nou, ne plimbă prin toată lumea, cum altfel) – construite din lemn, din lego, din ce aveți pe acasă, nu cunoaștem niciun copil care să nu iubească trenulețele;
  • am pictat curcubee, simboluri ale acestei perioade de așteptare.

Voi cu ce vă mai ocupați timpul zilele acestea? Haideți să completăm articolul și cu alte idei și să ajutăm cât mai mulți părinți în această perioadă dar, mai ales, cât mai mulți pitici cu dor de ducă și cu energia cââât casa!

Și dacă v-au plăcut poveștile noastre, vă așteptăm să vă alăturați pe pagina noastra de Facebook și pe Grupul Familiilor Calatoare pentru și mai multe idei utile despre călătoriile cu copii.

Hai cu noi în excursii de grup